Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), document discutat, vineri, în primă lectură de Guvern, prevede alocarea unui buget iniţial de negociere de 370 de milioane de euro pentru „România Educată – Programul Naţional pentru Creşe”.
PNRR menţionează: revizuirea cadrului legislativ pentru organizarea şi funcţionarea sistemului de educaţie timpurie, prin actualizarea normelor de construcţie; dezvoltarea unei abordări integrate pentru copilăria timpurie printr-un mecanism de cooperare inter-instituţională şi coordonare intersectorială, prin furnizarea de servicii de educaţie, sănătate şi de îngrijire pentru copiii de până la vârsta de 6 ani; simplificarea procesului de avizare/ acreditare/ certificare, elaborarea standardelor de calitate şi a metodologiilor specifice pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare a serviciilor de educaţie timpurie şi a celor complementare de îngrijire a copilului; actualizarea codului ocupaţiilor din România (COR) pentru introducerea ocupaţiilor „educator pentru educaţie timpurie” şi „profesor pentru educaţie timpurie”, sistem de recunoaştere a competenţelor dobândite în activitatea din creşă pentru personalul de îngrijire (îngrijitor copii, educator specializat).
Documentul citat mai prevede: crearea, extinderea, modernizarea infrastructurii pentru organizarea serviciilor de educaţie timpurie pentru copiii de până la vârsta de 6 ani, în vederea creşterii ratei de participare şi favorizării revenirii părinţilor în câmpul muncii prin actualizarea şi corelarea datelor demografice şi a infrastructurii, înfiinţarea unor servicii alternative sau complementare, care să coexiste alături de serviciile formale, transformarea grădiniţelor cu program normal în grădiniţe cu program prelungit sau transformarea acestora în servicii educaţionale şi de îngrijire cu program prelungit pentru copiii de la naştere la 6 ani; schemă de granturi pentru construirea a 200 de creşe NZEB, ce vor utiliza energie regenerabilă/ servicii de educaţie timpurie şi operaţionalizarea acestora de către operatori publici; crearea unor instrumente de piaţă care să încurajeze investiţiile private ale sectorului neguvernamental şi parteneriatul public-privat (PPP) pentru toate tipurile de servicii de educaţie timpurie; crearea unor programe pentru grupuri dezavantajate (minorităţi etnice, copii din medii socio-economice defavorizate); un sistem de salarizare motivant care să facă atractivă profesia de educator/ profesor pentru educaţie timpurie.
Participarea copiilor ante-preşcolari la o educaţie şi îngrijire de calitate rămâne sub media UE, infrastructura fiind insuficient dezvoltată şi adaptată, punctează PNRR.